|  | 

Technika

Auta jako roboti

Čím dál více se můžete setkat u automobilů i nižších tříd s elektronickou výbavou o které by si řidiči před 20 lety mnohdy mohli nechat tak akorát zdát. Na mysli mám například adaptivní tempomat, automatický parkovací asistent, hlídání bdělosti řidiče a další vychytávky, které se nejprve objeví vždy u značek jako je Mercedes nebo BMW a teprve později za několik let si ji mohou užívat i řidiči méně luxusních vozů. Co všechno už dnešní automobily umí a co se teprve testuje?

Adaptivní tempomat

Pozor nezaměňovat s běžným tempomatem, který si nastavíte na danou rychlost a tu vám drží bez ohledu na okolní provoz. Adaptivní znamená přizpůsobitelný a tak se velice dobře Adaptivní tempomat je mocným pomocníkem v autěpřizpůsobí provozu před vámi. Například pokud jedete ve městě, kde na semaforu stojí auta brzdí tempomat dle přiblížení k autům až nakonec zastaví. Jakmile překážka, v tomto případě auta zmizí rozjede se váš vůz opět na nastavenou rychlost. Tato věc je již poměrně „stará“, avšak která auta se ji mohou chlubit?  Podařilo se mi najít tuto funkci v nové Škodě Octavia jako doplňkovou. Výrobce si tento adaptivní tempomat cení na 1a příplatek 17 tisíc korun. Užitečná věc, která má pozitivní vliv i na bezpečnost provozu.

Parkovací asistent

Tak asistente parkuj - funkce, která se vystytuje ve stále více vozidlechDříve se za velký pokrok považovalo, když byla auta vybavena čidly, která při parkování vydávala buď pomalejší nebo rychlejší zvuk v závislosti na tom, jak moc jste se přibližovali okolním překážkám. Později byla přidána i zadní parkovací kamera, ale vývoj šel dál a tak dnes už auta parkují sami. Jsou schopna zaparkovat příčně i podélně, stačí tuto funkci aktivovat a automat si sám najde volné místo, kam by se auto s ohledem na jeho rozměry dalo zaparkovat.

Tato funkce je na trhu již také několik let, proto mě zajímalo, zda by šla koupit i u v Česku nejvíce populární značky Škodovky. Není to reklama na Škodu auto, spíše jen jsem chtěl zjistit, zda nejprodávanější český vůz, který běžně potkáte na silnici nabízí takové možnosti. Ano, nová Oktávka nabízí možnost automatického parkovacího asistenta jako příplatkovou za 22 tisíc korun. Starší verzí byla vybavena již také Škoda Yeti a Superb.

Když auto zasahuje do řízení

Nové systémy jsou tak šikovné, že hlídají, aby auto nevyjelo z jízdního pruhu. Nejenže hlídají ale také za vás provádí korekci v případě, že se vychylujete z jízdního pruhu. Někdy však záměrně třeba předjíždíte a tak svůj jízdní pruh opustíte. V takovém případě, kdy máte „vyhozen blinkr“ systém rozpozná, že budete provádět manévr a nechá vás jej provést bez odporu. I bez blinkru je možné tento manévr provést ale je nutné překonat vůli volantu. Teprve poté systém uzná, že jste asi neusnuli a tak vám manévr dovolí provést. Celkově tento asistent ve spojení s asistentem, který hlídá vaši pozornost a v případě potřeby vás varuje hláškou na displeji je velmi užitečný pomocník na silnici a možná pomůže zabránit i případnému vzniku dopravní nehody. Další asistent, který rozpozná překážky na silnici buď bude brzdit nebo se překážce vyhne.

Ve spojení s výše uvedeným jde o velmi kvalitní kontrolu. Automobilka Mercedes Benz je již dokonce tak daleko, že jejich nová auta je možné řídit automatem přibližně po dobu 20 sekund. Asistent udržení v jízdním pruhu výjde u Octavia na 15 tisíc korun. To za bezpečí určitě stojí. Jiné systémy v jiných automobilech například rozvibrují sedačky nebo volant abyste se probrali, pokud byste náhodou upadli do mikrospánku.

Vypni ty dálkový!

Často se za volantem stane, že řidič zapomene vypnout dálková světla a jejich silná záře vás velmi slušně oslní. Pokud i vy zapomínáte dálkové vypnout je zde řešení v podobě automatického senzoru, který reaguje na světlo do protisměru a tak přepnutí řeší sám.Velmi užitečný pomocník, kterého bych si dokázal ve svém autě představit..

Dalších asistentů i pomocníků jsou celé řady a pokud bychom zakoupili úplně všechny už bychom v podstatě neměli co na práci. Je ale radno těmto technologiím věřit? Myslím, že je dobré je v autě mít, ale rozhodně se na ně nespoléhat, protože jde jen o elektroniku a ta se může jednoduše mýlit. Možností jak ji neúmyslně ošálit je opravdu mnoho i když se samozřejmě výrobci těchto technologií snaží, aby systém byl co nejvíce odladěn.

 

Google testuje auto bez řidiče

Když jsem před několika lety viděl Google auto, které jezdilo bez řidiče připomnělo mi auto z českého seriálu Návštěvníci. Ohromné senzory a kamery\ všude možně působily dojmem sci-fi auta. Ano vůz Google ujel mnoho tisíc kilometrů a vše se odladilo až do takové fáze, že chce Google vyvinout automaticky ovládaná auta coby taxi. Zatím jen do určených bodů zpravidla sponzorovaných služeb jako jsou hotely, restaurace a podobně, ale to je jen první fáze. Co bude dál? Za jak dlouho přestanou lidé řídit auta úplně a kdy zmizí z aut volant? Doufám, že se této doby nedožiji, neboť rád si své auto řídím sám a není nad to vypnout ESP a pořádně si s autem zařádit. V rámci bezpečnosti samozřejmě

 

auta-jako-roboti

ABOUT THE AUTHOR

Největší evropský šplhavec, zhruba velikosti vrány, ale štíhlejší. Dorůstá délky 40–46 cm, v rozpětí křídel měří 67–73 cm a dosahuje hmotnosti 250–370 g. Nezaměnitelný, celý černý, s bělavým okem a zobákem. Samec má červené temeno, samice pouze červenou skvrnu v týlu. Na rozdíl od ostatních datlovitých létá přímo, nikoli ve vlnovkách.

Související články

  • Synology DS216 + II – skvělý domácí server

    Synology DS216 + II – skvělý domácí server

    Donedávna jsem používal pro jako domácí server D-link. Zařízení hezké, ale staré již 5 let a ne příliš výkonné a hlavně pokud člověk využíval napojení na TV, tak se často divil, že soubory nejsou indexovány. Proto po 5 letech nastal čas na změnu. Věděl jsem, že D-link už nechci a Synology byla skoro jasná volba.

  • Tragikomedie s příchutí píchnuté pneumatiky

    Tragikomedie s příchutí píchnuté pneumatiky

    To je zase příběh. Proč, kdykoliv se něco podělá je z toho příběh k popukání, který ale vůbec není vtipný? Spíše smutný a to se vším všudy. Nejde o život, ale musím říct, že když se to se..tak se to se a to tak prostě je. Jedu si ani nevím jak To si takhle nedělního

  • Sony Walkman NW-A25 uživatelská recenze

    Sony Walkman NW-A25 uživatelská recenze

    Byl jsem dlouhodobým uživatelem přehrávače Sony Walkman A-816, který byl naprosto dokonalý, proto se bohužel neubráním srovnání obou modelů. Ani bych nový nekupoval, protože A-816 funguje stále dál úplně bezproblémově, avšak jak se postupně rozšiřuje má hudební sbírka, tak 4 GB vnitřní paměti se stalo zkrátka neúnosných. Vybíral jsem poměrně dlouho a moje volba padla

1 Comment

POST YOUR COMMENTS

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Name *

Email *

Website