|  | 

Společnost

Gran Turismo Sport – závodění má v krvi

Na úvod recenze musím říct, že nejsem fanatik do závodění, nemám volant, ani křeslo ani VR brýle – neříkám, že by mě takový zážitek nelákal, bylo by to jistě něco jiného, nového, ale zkrátka mám v ruce klasický gamepad místo volantu.
K úvodnímu slovu ještě doplním, že porovnávat budu s poslední verzí, kterou jsem hrál a to bylo Gran Turismo III a hrál jsem jej na PS2.

Zábava ano, ale kde je motivace?

Vzpomínám si na Grand Turismo III, kde jsem začínal nějakým běžným vozem např. Ford Mondeo o výkonu 88 KW. Postup k výkonějším vozům byl postaven na principu licencí. Abyste dosáhli další licence, museli jste odjezdit několik závodů v této kategorii a to byla zábava ale i motivace. Nechtěli jste přeci pořád jezdit v Opelu Astra, když na dohled byla daleko lepší a rychlejší auta. Na druhou stranu i tyto závody, leč byly pomalejší byly skvělé, protože jste se setkali s vozy, které jste tou dobou potkávali na ulici. A mohli jste si je i vylepšit novými díly a to pak byly káry.

Nyní v Gran Turismo Sport máte k dispozici auto a za různé akce v kampani, který se dělí na autoškolu, výzvy a poznávání tratě získáváte náhodně vybraná auta. To je prima, ale kde je motivace? Už v počátku mám k dispozici „dělo“ Dodge Tomahawk, který sotva udržím na silnici. Je úžasné, jak rychle jede a pravda, nikdo mě nenutí jezdit v něm hned všechny závody, ale neměl bych se učit nejprve na pomalých autech?

Arkádový režim

Kromě kampaní si můžete zvolit také arkádový režim, kde jsou sice tratě odemčeny až od určitého levelu zkušeností, ale upřímně to žádná motivace není. Když je trať zamčená tak je na výběr spousta jiných a nakonec se stejně otevře. V tomto arkádovém režimu můžete vybrat několik navrhovaných vozů nebo vytáhnout vůz ze své garáže. Na základě typu a kategorie vozu s kterým závod pojedete vám pak systém vybere soupeře.
Arkádový mód můžete hrát i s druhým ovladačem na rozdělených obrazovkách, což jsem nezkoušel, nemám druhý ovladač. Je zde také možnost prohlídky ve virtuální realitě. Nakolik však funguje a co obsahuje si musíte přečíst jinde, VR nedisponuji, nemám pro něj využití.

Co mě v Gran Turismo Sport motivuje?

Autoškola mě hodně baví a motivuje mě dosahovat lepších a lepších časů a z bronzu udělat zlato, někdy se mi to však nedaří, zvláště od 24 testu, nebo možná lepší výraz „zkoušky“ autoškoly je dosáhnout zlata pro mě dost složité.

Také výzvy, kdy je potřeba většinou předjet soupeře jsou zajímavé a lákavé na jezdění stále dokola a vylepšování svých výsledků. Na dokončených 5 výzev získáte dárek v podobě auta, stejně tak za splněných 5 zkoušek v autoškole. Aut už mám asi 16 a to jsem v 8% kampaně a nemám pro ně využití. Auta, která dostanete jako dárek nemůžete ani prodat. Škoda, místo 10 aut bych koupil jedno pořádné. Neříkám, že dárková auta jsou špatná, jde o velmi rychlé a skvělé vozy, ale sám bych si je asi nekoupil.

Grafika a zvuky

Grafiku bych rozdělil na dvě větvě. Jedna větev jsou auta. Grafika aut je dokonalá, propracovaná do detailů, opravdu nemám co dodat. Je radost se dívat na zakřivené linky aut, zpracování detailů je opravdu věrohodná a musím říct, že se hodně blíží realitě.  Druhá větev je zbytek, tam už je to slabší, především okolí trati, ale pořád jsme na dost vysoké úrovni.
Grafikou a zvuky motoru vás hra určitě osloví. Každé auto má svůj výrazný zvuk a můžu říct asi u dvou aut, které znám z běžného provozu že zvuk motoru opravdu souhlasí.

Zde asi prostor i na ohodnocení sountracku. Většina skladeb je pohodových, ale některé se pro závodní hru nehodí. Naštěstí hrají jen v menu a nikoliv při jízdě samotné.

 

Obsah

Gran Turismo Sport je neskutečně komplexní a obsáhlý závodní simulátor. Úplně pominu online režim, kde si netroufám se svým stylem jízdy se závodů účastnit. Rád se v zatáčce opřu o soupeře, což není povoleno, takže se raději do online závodů nehrnu (stejně by mě hned vyhodili), ale je zde i mnoho dalšího obsahu.
Tak například v lobby, kde si můžete podle kontinentu prohlížet výrobce a informace o jednotlivých modelech. Například k Fordu Focus ST je krásná historie, která mě jako bývalého vlastníka zajímala. ale zjistíte mnohem více. Jsou zde například i historické informace o modelech, kdy byly uvedeny na trh, co bylo inovováno a podobně, a to prosím všechno hezky česky.

V garáži si můžete své plechové miláčky upravovat poměrně podrobně, ale možnosti nákupu lepších dílů jsem nenašel. To je aspekt, který pokud mě paměť neklame (a stát se to může) fungoval v GT3 výborně a vždy jsem se těšil na zvýšení výkonu motoru a s tím následně i brzd, protože auto pak bylo jako urvané ze řetězu. Tohle mi dost chybí, to byla ta pravá zábava, která činila stejnou trať se stejným autem pokaždé jinak zábavnou. Odjezdil jsem jedním autem i tratě oproti silnějším soupeřům a až ve chvíli, kdy auto už opravdu nestačilo, tak jsem vyměnil za jiné. Výhoda byla v tom, že jste se mohli s autem pořádně sžít a věděli jste, jak se chová v zatáčkách a co od něj čekat.

Do obsahu patří také známá místa ve světě, kde můžete svá auta napózovat na focení, zvolit parametry fotografie včetně hloubky ostrosti, ostření a ohniskové vzdálenosti. Následně si můžete pořídit fotku svého miláčka. Některé lokality se mi moc nelíbí, jsou třeba dost tmavé a i když použijete korekci expozice, tak to zkrátka není ono. Takové hraní je sice hezké, ale Gran Turismo Sport jsem si kupoval kvůli závodění a tak by mě například výběr nových dílů na vylepšení auta bavil daleko více.

Chybí mi více civilních aut

Upřímně mi chybí, jak jsem psal už na začátku více aut, které aktuálně na silnicích potkáváte dnes a denně. Rád bych si zajezdil s klasickými modely třeba nižší střední třídy jako je Toyota Yaris, Škoda Fabia, Opel Astra, VW Golf, Hyundai i20, civilní Honda Civic a mnoho dalších aut mohlo být přítomno. A to nemluvím o modelech vyšší střední třídy. Příznivci značky Škoda budou jen těžko hledat zastoupení byť jednoho modelu v této hře. Je to zkrátka škoda bez Škody.

 

Reálný jízdní model

GT Sport se hodně soustředí na reálný jízdní model různých značek a modelů aut a nutno říct, že každé auto se opravdu jinak chová a ovládá. Některá auta jsou peklo, nedotáčivé, přetáčivé, pořádně nebrzdí. Jiná jsou v těchto ohledech daleko lepší. Zkrátka vybrat si auto podle toho, jak se vám líbí, nemusí být vždy správná volba, protože s jedním zvládnete trať pohodlně a s jiným se budete prát v každé zatáčce. V tomto směru také velká chvála na autory hry.

Nutnost být online

Bez stálého připojení na internet si kromě arkádového režimu, kdy se vám ale jednotlivé výkony v tratích neukládají vůbec nezahrajete. Vaše data jsou totiž uložena na cloudu, odkud se při spuštění hry načítají. Ne že by dneska člověk neměl internet, ale stalo se mi druhý den, že servery byly nedostupné asi 2 hodiny, takže jsem nemohl hrát. Navíc i pokud u vás doma nastane problém s internetem tak smůla. Aspoň že pro klasické hraní kampaně nemusí mít aktivní premium účet PS plus, který nepoužívám. Na online hraní Playstation plus je však již potřeba.

 

Závody a tratě

Hodnocení, kolik hra obsahuje reálných tratí dělat neumím, protože je ani v reálu neznám, ale ve hře je jich dost a navíc každou můžete jet oběma směry, což někdy značně komplikuje situaci J

Za mě je trtat í dostatek a netrápí mě, že jsou některé z počátku zamčeny, stejně raději využívám režim poznávání tratě, kde si nejprve na čas zajedete ty nejnebezpečnější úseky a pak si dáte na čas celé kolečko. To mě baví, protože trať poznám a tím, že některé úseky opakuji stále dokola, protože z počátku se do časového limitu pro známkování nevejdu, tak trať následně dobře znám.

Ve hře výborně fungují asistenti. Když budete chtít, můžete všechny asistenty zapnout a to se pak vaše jízda může přirovnat Need for speed, kde jen držíte plyn. Avšak postupným zvyšováním dovedností asistenty vypínáte a pak stačí jediná chybička, o sekundu později „šlápnout“ na brzdu a jste ze zatáčky venku. Ale o to je pak celý závod napínavější.

Myslím, že každý si zde najde to své optimální nastavení tak, aby hra pro něj nebyla flustrující, ale současně aby byla pořád těžká a napínavá.

Závěr

Za mě je Gran Turismo Sport skvělým závodním počinem, které má prostě závodění v krvi. Skvělá grafika vozů, ovládání i reálné zvuky dělají z této hry perfektní motoristický zážitek. Mrzí jen jen nepřítomnost normálních aut a nemožnost (nebo jsem na to nepřišel) vylepšování vozů jinými díly a tím navyšování výkonu. I přes tato negativa jde o hru na kterou stálo za to čekat několik let a nyní si ji budu užívat do omrzení.

 

gran-turismo-sport-zavodeni-ma-v-krvi

ABOUT THE AUTHOR

Největší evropský šplhavec, zhruba velikosti vrány, ale štíhlejší. Dorůstá délky 40–46 cm, v rozpětí křídel měří 67–73 cm a dosahuje hmotnosti 250–370 g. Nezaměnitelný, celý černý, s bělavým okem a zobákem. Samec má červené temeno, samice pouze červenou skvrnu v týlu. Na rozdíl od ostatních datlovitých létá přímo, nikoli ve vlnovkách.

Související články

  • Jak jsem začal hubnout, díl 7 – přestal jsem se hlídat

    Jak jsem začal hubnout, díl 7 – přestal jsem se hlídat

    Od října 2021, kdy jsme napsal šestý díl jsem se odmlčel. Za tu dobu se moje váha několikrát změnila, bohužel směrem nahoru a teď zase konečně dolů. Začalo to pozvolna, o půl kila o kilo, pak se zase dolů a pak už jen nahoru. Když jsem si váhu přestal hlídat Aby to podle nadpisu nevypadalo

  • Thomas Anders – Cosmic . recenze

    Thomas Anders – Cosmic . recenze

    Recenze je možná dost silné slovo, spíše bych rád vyjádřil můj názor na toto album, které se podobá soundu Modern Talking, přesto je trochu jiné. Návrat zvuku Modern Talking? Možná nový textař, možná se Thomas rozhodl sám, že texty budou kopírovat texty Dietera Bohlena. Znát je to v každé písničce. Uslyšíte rýmy, které byly již

  • Jak jsem začal hubnout, speciál – 1 rok hubnutí

    Jak jsem začal hubnout, speciál – 1 rok hubnutí

    Dnes je to přesně jeden rok, co váha ukazovala nechutných 91,6 Kg a kolem břicha jsem naměřil neuvěřitelných 119 cm. Takové selátko jsem byl a fakt už to dál nešlo. Během toho roku se hodně změnilo, ale především se změnila moje váha. Jde to – za rok mínus 17 kilo 6.6. 2020 91,6 Kg, 119

POST YOUR COMMENTS

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Name *

Email *

Website

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..