|  |  |  |

Knihy Kultura Recenze

Hugh Howey – Písek – recenze knihy

Po delší době jsem také něco přečetl. Ne že bych nechtěl číst, ale mnou oblíbení autoři nic nového zatím nevydali, takže jsem čekal a nějak mi uniklo, že Hugh Howey, autor trilogie Silo, vydal novou knihu z post apokalyptického světa s názvem Písek. Tu jsem si samozřejmě hned koupil, zhltal jsem ji a nyní vám přináším své dojmy, byť je to už asi měsíc, co jsem ji četl.

Je skvělá, ale…

Nechci vám popisovat příběh a už vůbec nebudu psát nějaké spojlery, nicméně aspoň nastíním, že se příběh odehrává ve světě, který je celý zasypán pískem a i vysoké mrakodrapy jsou v písku. V tomto světě plném pískových dun žijí lidé. Snaží se prokousat životem. Někteří se umí potápět do písku a z hlubin mrakodrapů přinášet různé artefakty – předměty, které mají v tomto post apo světě velkou hodnotu, skoro takovou jako voda. Howey se zaměřuje na jednu rodinu, jejíž příběh vypráví. A to by bylo k příběhu všechno.

Kniha Písek mě zaujala, jednotlivé charaktery postav jsou moc dobré, není to sice tak, že by mi v paměti zůstalo byť jedno jméno (po dočtení Tetovaného si pořád pamatuji několik jmen), ale zkrátka postavy mě během čtení zaujaly. Co je s podivem, že není, aspoň co tak vím nebo jsem zjišťoval plánován druhý díl, což je dost problém. Příběh má živý děj prakticky od samotného začátku, žádné dlouhé nudné popisy, akce a dění okolo a ani se nenadějete a jste na konci cca 290 stránek a zjistíte, že zůstává více otázek otevřených a nezodpovězených než těch, na které jsme dostali odpověď.

Nevyužitý potenciál

Zkrátka a dobře, pokud se autor nerozhodne se světem, který je velice dobře napsán a zpracován dál pracovat a příběh, který rozjel a který zůstal neuzavřen dál rozvíjet bude to velká škoda Ne, že bych nedokázal nyní několik měsíců usnout a přemýšlel co bude dál, ale příběh přímo vybízí k pokračování a k tomu, aby nám zodpověděl byť i jen základní otázky, třeba jak sec stalo, že se svět zasypal pískem. To je vůbec základní otázka, která zůstává otevřená.

Pokud tedy nebude nějaké pokračování zůstává obsah světa potenciálně nevyužitý a děj nedokončený. Z tohoto titulu je můj osobní názor ten, že se pokračování snad někdy v budoucnu přece jen dočkáme. Byl by autor proti sobě, pokud by tento příběh, který se tak akorát stihnul slibně rozjet nechal ležet ladem.

Závěr

Písek je super kniha zavátá pískem, ale obávám se, že ničím extra nevyčnívá a právě tak jako duny zasypou vše kolem sebe, tak písek zavane tuto knihu, byť se k ní samozřejmě rád za několik let vrátím. Kniha mi hodně připomínala autorovo Silo a myslím, že byla stejně dobrá, jen jí docela sráží ten konec, který vlastně není konec, je to jako by autorovi došel papír a už neměl na co psát další stránky. Určitě však knihu doporučuji. Pokud jste četli Silo a líbilo se vám, tak tohle by se vám mělo líbit také a pokud ne, ale máto rádi post apo svět, mohla by se vám kniha líbit také. Možná tedy budu hodně kritický, ale knize bych dal 6,5 bodu z 10.

hugh-howey-pisek-recenze-knihy

ABOUT THE AUTHOR

Největší evropský šplhavec, zhruba velikosti vrány, ale štíhlejší. Dorůstá délky 40–46 cm, v rozpětí křídel měří 67–73 cm a dosahuje hmotnosti 250–370 g. Nezaměnitelný, celý černý, s bělavým okem a zobákem. Samec má červené temeno, samice pouze červenou skvrnu v týlu. Na rozdíl od ostatních datlovitých létá přímo, nikoli ve vlnovkách.