Okolí vodní nádrže Švihov skrývá nejednu zajímavost
Velká část větších uměle vytvořených nádrží dostane své osobité kouzlo tím, že jim ustoupí lesy, vesnice, skály, louky, fotbalová hřiště, památníky, silnice a všechno ostatní. Krajina dostane zcela jiný ráz a vše, co do vybudování vodního díla stávalo v údolí, se najednou ocitne hluboko pod hladinou. Takovéto umělé nádrže ovlivní život tisíců lidí a dotknou se běžného chodu událostí v širokém okolí. Nejinak tomu bylo v údolí řeky Želivky, kde vznikla vodní nádrž Švihov (nazývaná též jako Želivka). V blízkém okolí nádrže najdeme celou řadu zajímavých staveb, které se z ničeho nic ocitly těsně nad hladinou nádrže a třeba jen vzdáleně připomínají původní ráz krajiny.
Zatopené obce
- Historie vodní nádrže Švihov se začala psát v roce 1963, kdy byla vládou odsouhlasena stavba. Do roku 1975, kdy byla stavba dokončena, jí musely téměř kompletně ustoupit čtyři vesnice. Z mapy zcela zmizela vesnice Švihov, po které je nádrž pojmenována a o které se toho dnes už mnoho nedovíme.
- Z velké části pod hladinou zmizelo také městečko Zahrádka. Z celé zástavby zbyly jen čtyři domy a vzácný kostela sv. Víta, který se i dnes může chlubit nástěnnými malbami ze 14. století. Dnes je zbytek Zahrádky připojen k osadě Dolní Paseka.
- Na zbudování vodní nádrže Švihov doplatily také Dolní a Horní Karlovice. Osud obcí byl ale svým způsobem obnoven, když byly nové Dolní Karlovice vystavěny v těsné blízkosti Vraždových Lhotic. Bohužel například zbouraný cenný románský kostel sv. Jana Křtitele je už navždy minulostí.
- Poslední obcí, která musela ustoupit stavbě vodní nádrže, byly Libčice. Dnešní oblast bývalých Libčic se přitom nachází poměrně vysoko nad hladinou vodní nádrže. Přesto byla obec zbourána a na místě dřívější vesnice dnes najdeme už jen kapličku.
Zajímavosti v blízkém okolí nádrže
S již dříve zmíněnou obcí Zahrádky poměrně úzce souvisel hrad Klosterberg, který dříve stával na kopci nad městečkem, dnes jsou jeho pozůstatky patrné na druhém břehu vodní nádrže. Příliš mnoho z hradu ale nezbylo. Již od husitských válek se uváděl jako pustý a dnes jeho existenci připomíná jen hradní příkop a jiné terénní nerovnosti.
Čertovy díry jsou skalní útvary a jeskyně z větší části nad úrovní hladiny nádrže Švihov. Před vybudováním nádrže jsme mohli vidět mohutné skalní stěny, které jsou dnes již pod vodou. Čertovy díry se nachází nedaleko obce Kožlí.
Vesnice Borovsko, která se nachází u jihovýchodní části nádrže, byla další osadou, která musela z části ustoupit stavbě nádrže. Z mapy zmizela velká část historického centra vesnice a zbourána byla i hradní tvrz. Historickou stavbou dochovanou po tomto bourání se stal kostel sv. Petra a Pavla téměř u samého břehu Švihova. Jeho vznik je doložený již roku 1350, později k němu byla dostavěna i samostatně stojící zvonice.
Železniční viadukt a mosty protektorátní dálnice
Okolí nádrže nabízí také čtyři zajímavé stavby, kterým stavba nádrže sebrala funkci. První z nich je kamenný železniční viadukt, který dříve umožňoval vlakům překlenout údolí Sedlického potoka. Po výstavbě nádrže byly koleje a pražce vytrhány, ale viadukt byl ponechán svému osudu.
Podobně je to u starých dálničních mostů mezi Hulicemi a Borovskem. Mosty tady byly postaveny přes údolí Sedlického potoka a potoka Medulán v době výstavby protektorátní dálnice. Jak označení napovídá, dálnice byla budována v dobách nacistické okupace, ale komunisté později stavbu zastavili. Po zbudování vodní nádrže se mosty ocitly z velké části pod vodou a nad vodou zůstala v podstatě jen mostovka. Pro obnovení projektu dálnice D1 byla trasa v okolí nádrže Švihov projektována nově a mosty byly nechány tak, jak jsou dodnes.
Nepříliš rozdílně je na tom i Vojslavický most (označován také jako dvojmost u Píště). Původní most tady byl zbudován za protektorátu, a když se o mnoho let později rozhodlo o obnovení stavby dálnice D1, most již nevyhovoval novým požadavkům a to jak šířkou, tak výškou a strmými nájezdy. Projektanti se s tím vypořádali skvostně. Nový most přes údolí řeky Želivky vyrostl nad mostem stávajícím. Vznikl tím unikátní dvojposchoďový most. Dolní most je přitom stále plně funkční.
- Foto 1: JirkaSv, licensed: Creative Commons
- Foto 2: Jan Polák, licensed: Creative Commons
- Foto 3: Petr Kratochvíl, licensed: Creative Commons
POST YOUR COMMENTS