|  |  | 

Cestování Technika

TEB – doprava budoucnosti?

O víkendu mě na internetu zaujal „pojízdný tunel“ zvaný TEB jako dopravní výtahový autobus.

O co vlastně jde? TEB je prototyp, který bude nasazen již letos v létě na zkoušku do čínského města Čchin-chuang-tao a zájem mají i jiná města dokonce i v Evropě.

Design jako ze sci-fi filmu

Přestože se již prodává virtuální realita a svět se pohnul o velký technický skok dopředu je pro mě taková řekněme „vysokopodlažní tramvaj“ docela unikát, který bych si uměl představit v nějakém dobrém a zajímavém sci-fi filmu. Ale vlastně skutečnost zase nemusí být až tak nedosažitelná, vždyť stavba kolejí po kterých bude TEB jezdit bude cca o 95% levnější než razit díru v zemi pro metro.

Taková velká tramvaj

Tvůrce tohoto konceptu dopravného prostředku vymyslel, že TEB bude jezdit po kolejích podobně jako tramvaj. Napájení by měla zařídit třetí kolej podobně jako například v pražském metru. Gigantické jsou rozměry. Šířka okolo 8 metrů a 60 metrů délky. Pod tímto dopravním prostředkem by mohla pak jezdit auta do výšky 2,1 metru. Výška prostředku by byla kolem 4 metrů.

Proti tramvaji má však TEB jen samé výhody. Stejně jako metro nezná dopravní zácpy, takže si to sviští městem jedna radost. Jen auta, která by stála na kolejích by pro TEB mohla být problém. Jsem zvědavý, jak se to inženýrům z Číny podaří vyřešit. Nástup a výstup realizován schůdky nebo výtahem, v reálu se uvidí.

Počet převážených cestujících by měl být okolo 1200 v jedné soupravě, což je velmi pěkné číslo. Dle mého názoru má TEB velkou budoucnost, protože kopat tunely je neekonomické a pokud by se vyřešil problém s auty, která by mohla blokovat provoz na kolejích a následně i problém s mosty, kterým by se TEB musel nějak vyhnout, tak se časem stane TEB velmi zajímavou alternativou metra. Jsem moc zvědav, zda v případě, že by se TEB celosvětově uchytil se podívá i do naši metropole.

Umím si jej docela dobře představit i na dálnici, taková rychlá linka, alternativa vlaku.

Podívejte se na video

teb-doprava-budoucnosti

ABOUT THE AUTHOR

Největší evropský šplhavec, zhruba velikosti vrány, ale štíhlejší. Dorůstá délky 40–46 cm, v rozpětí křídel měří 67–73 cm a dosahuje hmotnosti 250–370 g. Nezaměnitelný, celý černý, s bělavým okem a zobákem. Samec má červené temeno, samice pouze červenou skvrnu v týlu. Na rozdíl od ostatních datlovitých létá přímo, nikoli ve vlnovkách.

Související články

  • Jak jsem si koupil gravela

    Jak jsem si koupil gravela

    Na kole umím jezdit od svých dětských let, to ostatně snad každý. Pamatuji si, že mé první dospělácké kolo byla Eska se třemi převody vzadu a zaoblenýma řídítkama. Poté už následovaly samé mtb kola, tedy ze začátku spíše jejich napodobeniny. Ale měl jsem je spíše na ježdění pro rohlíky, nebo kolem komínu, výjimečně nějaký ten

  • Zimní vyjížďka do lesů na Loučeni

    Zimní vyjížďka do lesů na Loučeni

    Tak tohle byla opravdová premiéra. Na kolo jsem vždy vlezl maximálně při 13 stupních a více. Jenže o víkendu napadlo trochu sněhu a mě to lákalo zkusit si zajezdit na kole v lese… Bez potřebné zimní výbavy Už dlouho jsem chtěl na kolo v zimě, ale vždy jsem řešil, že nemám potřebnou výbavu – zateplené

  • Jak jsem NEjel Zlínskou 50tku

    Jak jsem NEjel Zlínskou 50tku

    V tomto článku se chci „pochlubit“, jak jsem hrdinně odstoupil před začátkem závodu 🙂 Jde o závod horských kol, který se jezdí ve Zlíně a jmenuje se Zlínská 50. Závod jsme měli jet s Honzou, který jej jel a o dojmy ze závodu se podělí, až se mu bude chtít napsat článek. Registrujeme se na

POST YOUR COMMENTS

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Name *

Email *

Website

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..