|  |  | 

Cestování Technika

TEB – doprava budoucnosti?

O víkendu mě na internetu zaujal „pojízdný tunel“ zvaný TEB jako dopravní výtahový autobus.

O co vlastně jde? TEB je prototyp, který bude nasazen již letos v létě na zkoušku do čínského města Čchin-chuang-tao a zájem mají i jiná města dokonce i v Evropě.

Design jako ze sci-fi filmu

Přestože se již prodává virtuální realita a svět se pohnul o velký technický skok dopředu je pro mě taková řekněme „vysokopodlažní tramvaj“ docela unikát, který bych si uměl představit v nějakém dobrém a zajímavém sci-fi filmu. Ale vlastně skutečnost zase nemusí být až tak nedosažitelná, vždyť stavba kolejí po kterých bude TEB jezdit bude cca o 95% levnější než razit díru v zemi pro metro.

Taková velká tramvaj

Tvůrce tohoto konceptu dopravného prostředku vymyslel, že TEB bude jezdit po kolejích podobně jako tramvaj. Napájení by měla zařídit třetí kolej podobně jako například v pražském metru. Gigantické jsou rozměry. Šířka okolo 8 metrů a 60 metrů délky. Pod tímto dopravním prostředkem by mohla pak jezdit auta do výšky 2,1 metru. Výška prostředku by byla kolem 4 metrů.

Proti tramvaji má však TEB jen samé výhody. Stejně jako metro nezná dopravní zácpy, takže si to sviští městem jedna radost. Jen auta, která by stála na kolejích by pro TEB mohla být problém. Jsem zvědavý, jak se to inženýrům z Číny podaří vyřešit. Nástup a výstup realizován schůdky nebo výtahem, v reálu se uvidí.

Počet převážených cestujících by měl být okolo 1200 v jedné soupravě, což je velmi pěkné číslo. Dle mého názoru má TEB velkou budoucnost, protože kopat tunely je neekonomické a pokud by se vyřešil problém s auty, která by mohla blokovat provoz na kolejích a následně i problém s mosty, kterým by se TEB musel nějak vyhnout, tak se časem stane TEB velmi zajímavou alternativou metra. Jsem moc zvědav, zda v případě, že by se TEB celosvětově uchytil se podívá i do naši metropole.

Umím si jej docela dobře představit i na dálnici, taková rychlá linka, alternativa vlaku.

Podívejte se na video

teb-doprava-budoucnosti

ABOUT THE AUTHOR

Největší evropský šplhavec, zhruba velikosti vrány, ale štíhlejší. Dorůstá délky 40–46 cm, v rozpětí křídel měří 67–73 cm a dosahuje hmotnosti 250–370 g. Nezaměnitelný, celý černý, s bělavým okem a zobákem. Samec má červené temeno, samice pouze červenou skvrnu v týlu. Na rozdíl od ostatních datlovitých létá přímo, nikoli ve vlnovkách.

Související články

  • Uživatelská recenze sluchátek BOSE SoundLink AE wireless II

    Uživatelská recenze sluchátek BOSE SoundLink AE wireless II

    Bose sluchátka jsem již několik let používat, ale jednalo se o inear sluchátka do uší viz moje recenze.Ty poslední bohužel vydržely jen něco kolem 2,5 let. Deformoval se kabel, který jsem měl v kapse s mým MP3 přehrávačem. Možná by to šlo asi opravit ustřihnout kousek kabelu a napájet nový jack, ale kdo by to

  • Recenze: Lyžovali jsme ve Val Di Fiemme

    Recenze: Lyžovali jsme ve Val Di Fiemme

    Letos jsme si udělali s kamarády radost a objednali jsme si 5 denní pobyt v italských alpách. V tomto obsáhlejším článku přinášíme recenzi hotelu Resort Veronza v Caranu, kde jsme byli ubytování a také dojmy ze středisek Latemar a Alpe Cermis, kam jsme jezdili lyžovat. Cesta přes Rakousko, Německo až do Itálie Protože mám kamarády

  • Recenze: První zkušenosti s Hyundai i30 po 3 měsících provozu

    Recenze: První zkušenosti s Hyundai i30 po 3 měsících provozu

    Zhruba v polovině prosince 2017 jsme koupili ojetý, avšak pro nás nový vůz Hyundai i30, rok výroby 2012. Doposud jsem měl jen auta značky Ford, takže tohle byla úplná změna. Chci se s vámi podělit o své dojmy po 3 měsících denního ježdění a po cestě do italských Dolomit a zpět. Zkrátka po najetí cca

POST YOUR COMMENTS

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Name *

Email *

Website

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.