Vyzkoušel jsem Scan & Go
Už mnoho let má Globus pro majitele jejich věrností karty k dispozici skenery, které vozíte sebou v nákupních košíku, veškeré přidané zboží si naskenujete a následně zaplatíte na pokladně určené pro tento styl nákupu, aniž by bylo nutné zboží vykládat na pokladní pás a následně jej opět vracet do košíku, což je činnost, která mi z nakupování prostě vadí.
Vždycky jsem si tento systém Scan & Go chtěl vyzkoušet, ale tím, že mám globus hodně z ruky se mi to nikdy nepovedlo, až nyní jsem měl příležitost a čas tento podle mě dost revoluční způsob nakupování vyzkoušet. V článku shrnuty mé dojmy.
Nejprve potřebuji věrností kartu
Byl jsem skoro zklamán, když jsem zjistil, že pro nakupování Scan & Go potřebuji být registrovaný zákazník a vlastnit kartu. Naštěstí si lze rovnou na místě buď stáhnout a vyplnit registraci v mobilu (můj případ) nebo také můžete využít dotykový displej na informacích, kde registraci provedete. Po dokončení přijde na email 4 místný PIN kód, který nahlásíte obsluze na informacích a ta vám vydá vaši kartu. Do 10 minut od stažení aplikace jsem měl kartu v ruce.
Beru skener a vyrážím nakupovat
Nejprve načtete zákaznickou kartu, ta se spáruje s nějakým z mnoha skenerů, které jsou v nabíjecích dokinách. Dotyčný scaner se rozsvítí a vy si jej jen vezmete ze stojanu. Vozíky mají speciální držák, takže scaner nemusíte po dobu nákupu držet. Samotné nakupování je pak stejné jako klasicky, akorát než dáte zboží do vozíku, tak naskenujete jeho EAN kód a zboží se vám přidá na seznam, kde vidíte jednotlivé položky, počet kusů a celkovou cenu.
Trochu jsem měl obavu, jak to bude u pečiva, že snad budu muset vybírat z nějakého seznamu nebo hádat podle obrázků, ale vedle každého druhu pečiva je u ceny i čárový kód, který naskenujete a do scaneru zadáte počet kusů. Stejné to je u zeleniny nebo ovoce, která není na kila, ale je na kusy. Váhy u zeleniny slouží právě pro zákazníky se Scan & Go, ostatním zákazníkům je zboží zváženo na pokladně.
Velmi příjemně mě překvapila přesnost scaneru. Podařilo se kromě jednoho kusů zboží naskenovat vše napoprvé. U toho kusu, kde to napoprvé nešlo byl blízko EANu i nějaký QR kód, tak je možné, že jsem jej omylem naskenoval. Nemusel jsem ani dlouho laborovat, zda skenovat více z dálky nebo více zblízka, prostě tak nějak „normálně“ a funguje to fakt krásně.
Baví mě u toho to, že u položek jako je třeba mléko nebo nějaké láhve s pitím se nezapíše položka ihned do seznamu, ale nabídne vám zadání počtu kusů, kde můžete vybrat více jak jeden. U zboží, kde toho většinou berete více než jeden kus to dává smysl a pokud máte opravdu jen jeden kus, tak to prostě potvrdíte a položka se zařadí do seznamu.
Vymazávat položky ze seznamu jsem nezkoušel, ale je tam tlačítko „Odebrat“, takže by to problém být neměl, otázkou je, zda jde odebrat jen poslední položka nebo se dá na dotykovém scaneru ťuknout na konkrétní řádek a ten odebrat. To by mi dávalo smysl víc. Ale tím, že jsem nic nenaskenoval třeba omylem dvakrát nebo jsem si rozmyslel nákup položky dřív, než jsem ji naskenoval jsem funkci nevyužil a nenapadlo mě si to vyzkoušet.
Nakupovali jsme minimálně hodinku a půl a měl jsem trochu strach o výdrž baterie, protože displej po celou dobu nakupování svítí a nedochází k němu ani k nějakému dočasnému ztlumení a ještě navíc používáte scaner pro načtení položek na seznam. Indikátor stavu baterie není nikde vidět, ale ono by se zase tolik nestalo, protože byste prostě holt zajeli k pokladně. ale baterie vydržela v pohodě. Nevím, jaká je v těch skener kapacita baterie a jak dlouho se už ten konkrétní skener, který jsem měl nabíjel, ale prostě nákup okolo 1,5 hod vydržel bez problémů.
Placení
Hodně mě taky zajímalo, jak to funguje po skočení nákupu, kdy chcete zaplatit. Nejprve oskenováním kódu u pokladny čtečce řeknete, že jste s nákupem skončili. Scaner vám napíše, ať jej dáte do stojanu. Následně přes zákaznickou kartu pípnete u pokladny podle toho, zda chcete platit v hotovosti nebo kartou (někde jde jen ono, jinde obojí) a nákup se přenese do pokladny, kde rovnou zaplatíte. Možná tam jdou dělat i nějaké úpravy, ale neměl jsem potřebu cokoliv dělat, jen zaplatit. Zaplatil jsem kartou, počkal si na účtenku pro případnou kontrolu nákupu (kdykoliv vám mohou udělat namátkovou kontrolu, což je v pohodě) obsluhou a vyjel jsem mimo hypermarket a tím bylo hotovo.
Jednoznačně Super
Neptejte se mě, jak je systém zabezpečen proti krádežím – nezkoušel jsem 🙂 a nemám to v plánu ani do budoucna. Zda se Globus spoléhá jen na náhodné kontroly obsahu vozíku uživatelů v porovnání s účtenkou opravdu nevím. Nebo jestli je nakupující celou dobu sledován nějakým systémem těžko říct. Osobně bych si nedovolil do košíku vložit něco, co bych nenaskenoval. Už z důvodu nějaké mé hrdosti, která by utrpěla v případě, že by se na něco přišlo ale především proto, že prostě nemám v povaze něco krást. Ano, může se stát, člověk třeba zapomene, nebo mu do košíku hodí nějakou položku dítě, aniž si toho všimnete a pak „ukradnete“ něco, aniž byste to tušili, ale úmyslně něco takového je prostě mimo.
Systém Scan & Go je prostě skvělý v tom, že nemusíte vyskládávat nákup za 2500 Kč na pás a z druhé strany jej zase vracet do košíku. Ušetříte tím jednak frontu u pokladny a také dost času stráveného vyndáváním a opětovným skládáním nákupu do košíku.
Mrzí mě tak jediné, že se tento systém
Scan & Go nerozšířil i třeba do Hypermarketů Albert (nemají u nás ani samoobslužné pokladny, je to fakt dost bída na hyperAlbert), kde bych ho mohl využít každý týden. Tesco jej má taky v některých městech a Kaufland testuje. Použití je totiž opravdu snadné, nezabere skoro žádný čas navíc (na skenování nejvíce trvá najít, kde výrobce umístil na obalu EAN). Tento čas navíc, který tedy skenováním strávíte, ušetříte u pokladny.
Pokud jste to zatím v Globusu nezkoušeli a lákají vás nové technologie, určitě si to vyzkoušejte, je to zábava.
POST YOUR COMMENTS