Ford Cougar 2,5l V6 – úžasné auto za rozumnou cenu
Dnes jsem se rozhodl napsat krátký článek o našem autě, které nyní vlaví 3 rok pod mým zadkem a mou nohou na plynu. Jde v zásadě o skvělé auto a to z jednoho prostého důvodu. Pořizovací cena byla nízká a za 3 roky nestálo na opravách téměř nic. Představují vám náš vůz Ford Cougar 2,5l V6 z roku 1999.
Z přední strany trochu retro, zadní strana je stále IN
For Cougar je 4 místné 3 dveřové Coupé, které svou délkou překoná i aktuální řadu vozu Škoda Octavia a to o 4 cm. Svou šíří je však o 3 cm užší než uvedená Octavia. Vzhled auta můžeme zařadit různě. Pokud se na vůz podíváte z přední strany připomene vám to retro auto z 90 let. Zakulacené tvar, úzké světla. Čumák hóódné protáhlý dopředu. Naopak ze zadní strany vypadá pořád velmi dobře a aktuálně. Klidně byste řekli, že jde o vůz vyrobený před několika lety.
Ford Cougar není zcela běžné auto, které byste potkali na parkovišti před Tescem v desitkách a museli hledat to vaše. Když budete mít štěstí potkáte za čas jedno nebo dvě. Pravdou je, že se dnes již 50% těchto vozů prodává na náhradní díly. To se mi však jako majiteli líbí, protože nemusím shánět nové, ale zkrátka vezmu díl z jiného auta.
Náš Cougar není žádná voňavka
Když nastal čas koupit si Cougara nebyl v Praze téměř žádný výběr těchto vozů. V bazarech nebylo vůbec nic, takže jsem se díval na soukromé inzeráty. Jeden se mi líbil, jak barvou, tak cenou. Barva černá, cena 20 tisíc.
Jeli jsme se na něj podívat a rovnou před autem nám majitel řekl, že se o auto nestaral, což se projevilo tak, že tam již nebyl původní motor – ten totiž zadřeli, když nedolívali olej. Dále byla nepoužitelná klimatizace. Kufr trochu orezlý, ale blatníky byly vyčištěné a nastříkané, takže poměrně v dobrém stavu. Auto jsme projeli a fakt se mi líbilo. Majitel také měnil tlumiče a poloosu se stabilizační tyčí, což je dobré. Od všeho mi ukázal doklady, takže doložil, že o provedených opravách mluvil pravdu. Auto jsme koupili okamžitě. Před jeho koupi jej však majitel na své náklady vzal na STK, kterou neprošel a musel měnit přední brzdy. Ty vyměnil na své náklady. Takže jsem dostal auto po technické kontrole s novými brzdami.
Téměř žádné investice
Pokud koupíte 15 let staré auto můžete očekávat další investice. Kupodivu žádné za celé tři roky nebyly a nechci to zakřiknout. Nechal jsem vyměnit olej a svíčky. To bylo cca za 2500 Kč. Protože mě štvalo, že je rozbitá klima, kterou původní majitel nechal úplně zchátrat nechal jsem opravit celou klimatizaci. Sháněl jsem expanzní nádobu, kterou jsem nakonec sehnal asi za 6 stovek zcela novou na inzerát (originál stála asi 6 tisíc) a nechal vyměnit celé potrubí a vše kolem toho. Celé to stálo 10 tisíc korun. Tato oprava však nebyla nutná, pokud bych nechtěl klimatizaci funkční. Po 2 letech bez dalších investic jsem jel na STK – žádné chyby nenalezeny – paráda. Nyní mě opět čeká výměna oleje. S autem najezdím cca kolem 8 tisíc km za rok, což není moc, ale ani úplně málo.
Jízdní vlastnosti
Měl jsem Ford Focus 2007 ST s 2,5 litrovým motorem s turbem 166 KW. Byl to miláček, kterého jsem se musel z finančních důvodů bohužel zbavit. Ten uměl hezky zrychlit a to klidně i ze 100 km rychlosti na 150 km/h a loudal se se zvýšením rychlosti až od 160, kdy rozjet jej na 200 trochu trvalo. Cougar má slabší motor s výkonem cca 115 Kw, který však měl před 15 lety. Zrychlení z 50 km/h na 100 km/h dává ještě docela dobře a předjíždění je s ním snadné rychlé a bezpečné. Nad 100 km/h se však už moc nežene, cestovní rychlost je ideální kolem 110 km/h. Ford Cougar krásně sedí na silnici. Je to nízké auto a poměrně široké a zatáčky se sním projíždění nádherně. Žádné naklánění nehrozí. Podvozek je laděn trochu dotuha, to ano, ale má to své výhody, především právě v zatáčkách. Motor má na 4 tisíce otáček nádherný zvuk V6 (no není to jako V8 pochopitelně J) a umí zabrat. Naproti tomu si můžete jej na čtvrtý rychlostí stupeň kolem 1800 otáček a motor ani neuslyšíte.
Někomu by mohla vadit spotřeba, která je ale různá podle toho, jak jezdíte. My jej máme především jako přibližovadlo na vlak a zpět, což je cca 10 km jedna cesta. Je jasné, že zde spotřeba stoupá. Aktuálně drží kolem 11 litrů. Vezměte však auto na dálnici, jeďte s ním kolem 100 km v hodině a jste na 7,5 bez problémů. Když pojedete na dálnici kolem 130 km/h dostanete se na spotřebu kolem 8,5 litru. Olej téměř nedoplňuji, neuniká a motor jej nežere, maximální spokojenost.
Největší vada? Sehnat pneumatiky
Zdá se to jako nesmysl, ale zkuste mi sehnat zimní pneu s rozměry s šířkou 215mm, profilem 50mm a rozměrem R16 palců? Najdete pouze letní a to ještě drahé nebo univerzální – celoroční, které jsem měl a stojí za starou bačkoru. Už na evidenčce jsem měl problém, protože tam původní majitel měl nepovolený rozměr pneu – měl tam jiný výškový profil a z toho důvodu mě vyhodili. Musel jsem nejprve sehnat pneumatiky, což nebylo vůbec snadné a pak znova na evidenčku a na přepis.
Zkoušel jste napsat na autorizovaný servis Ford a nakonec se mi povedlo získat potvrzení, které mě stálo 3 tisíce korun o dalších rozměrech – leč jen na plecháčích. Nyní tedy aspoň mohu oficiálně jezdit za zimních pneu s rozměty 195/60 R15. Jsem opravdu naštvaný na tuto hloupost. Nedovolím si jezdit s jinými pneu, než jsou uvedeny v TP, protože pokud by došlo k nehodě a zjistilo se, že nemáte předepsaný rozměr pneu, tak můžete klidně hradit celou škodu a pojišťovna může odmítnout zaplacení a věřte, že si pojišťovny rády hledají záminky, aby nemuseli nic platit.
Pokud byste měli o Cougara někdy zájem dobře se nejprve podívejte do velkého TP jaké má psané pneumatiky.
Další problémy jsou již jen drobnosti. V zimě má na centrální zamykání jeden zámek zpoždění i klidně 2 minuty, kufr jde špatně zavřít – musí se silou. Ale to je vše. Ford Cougar letos slaví 3 roky u nás, ale celkově již 18 let na silnicích, tachometr ukazuje 206 tisíc, ale to nic neznamená, neboť jak jsem psal na začátku je tam jiný motor a to znamená , že vlastně nevím, kolik má auto nebo jeho motor ve skutečnosti najeto a je mi to jedno, protože tyhle motory, pokud nezanedbáte dolití oleje, což prakticky dělám jednou za 6 měsíců jsou podle zkušeností jiných majitelů velké držáky. Teď si vzpomínám, že jsem musel koupit ještě autobaterii, protože ta, kterou tam měl původní majitel byla jednak stará a také měla asi původní kapacitu té, která tam má být. Už je to asi dva roky a baterie startuje stále skvěle.
Celkové hodnocení
Nebál bych se říct, že Ford Cougar 2,5l V6 byl nejlepší volbou auta jakou jsem kdy provedl. S ohledem na cenu 20 tisíc korun a minimální investice je zázrak, že jsem na takové auto narazil. Věřím, že ještě několik let bude dobře sloužit a především bude nadále bezúdržbové. I přes jeho vysokou spotřebu paliva nabídne krásný zážitek po každém vytočení motoru a to mám zkrátka rád. Pokud bych to měl říct vše jednou větou: Jsem šťastný majitel vozu Ford Cougar.
Pro štouraly: tohle není PR článek – kdo by sdi jej také objednal za 18 let staré auto že? V bazarech jej téměř nekoupíte a většina majitelů jej prodává na náhradní díly, takže byste zadavatele placeného článku na tento vůz nenašli. Článek jsem napsal, protože se mi auto zkrátka libí. To se může ne?
POST YOUR COMMENTS