Jak jsem si koupil nové kolo
Několik předchozích let jsem byl bez kola. Mé poslední kolo mi ukradli ze sklepa – bylo naštěstí takové obyčejné, takže mě to sice mrzelo, ale nedalo se nic dělat. Poté jsem byl několik let bez kola. Nedávno jsem ale s klukama jel na kolo po 8 letech, kdy jsem seděl na kole také po nějaké době a zjistil jsem, že mě to pořád hodně baví a že bych rád jezdil na kole víc. K tomu ale potřebujete své vlastní kolo, protože přeci jen vlastní je vlastní a to neberu ani to že GTčko Lukáše o dvě velikosti vyšší než potřebuji.
MTB, Kros nebo Gravel?
Honza má XC od Rock Machine a Lukáš má nějaké MTB od Meridy. Oba ale bydlí v místě, kde využijí odpružené vidlice na horší terén. Já, tím, že bydlím ve středočeském kraji na placce a okolo mám maximálně silnice třetí třídy a možná nějak drobný lesík se štěrkovou cestou uprostřed případně nějakou fajn pěšinkou nenáročnou na chůzi i jízdu na jakémkoliv kole.
To je tedy jeden faktor podle kterého jsem se rozhodoval. Ten druhý je rychlost. Mám rád, když to na kole odsýpá a nemám moc rád takový ten hukot pneumatik na silnici, ani usilovné šlapání, abych jel aspoň 25 km/hod. Proto mi z výběru vypadly horská kola a zaměřil jsem se na krosová a a gravely. Ta krosová mi ale přišla taková dost nudná – i když mají proti gravelu odpružené vidlice.Ale jen ve zdvihem okolo 60 mm proti už dneska klasice na MTB 100 až 130mm. Zkrátka takové ani ryba ani rak.
Složení mých cest bude tedy cca 70% silnice, cyklotrasy, cyklostezky a 30% mírný terén. Z tohoto důvodu jsem se rozhodl pro gravel. Vím, že v terénu budu trpět, ale je to daň za to, že se mi po rovině bude jezdit skvěle.
Koupit nyní kolo je nadlidský výkon
Začal jsem se tedy dívat po kolech, cenová hranice do 35 tisíc. Chtěl jsem kolo až na příští sezónu, ale řešit to už teď, abych kolo sehnal. Ale vybral jsem si dost špatnou dobu. Modely pro rok 2020 byly vyprodány a pro rok 2021 ještě nebyly od všech značek představeny. Ve výběru jsem měl značky Kellys, Merida, Cube, Scott a Rock Machine. Jsem vysoký jen 170 cm, takže v úvahu připadá jen velikost S. Skladem však nebylo už nyní téměř nic a když tak velikost L na které bych se akorát zabil.
Hledal jsem nějakou půjčovnu, kde by gravely půjčovaly, abych si mohl udělat představu o jednotlivých značkách a mohl si třeba na jeden den půjčit jednu značky, druhý den jinou abych zkrátka mohl porovnat. Našel jsem jednu prodejnu v Radotíně, kde půjčují gravely ale s cenou okolo 120 tisíc korun, takže zcela mimo. Takové půjčení by mi asi ve výběru nepomohlo.
Zaměřil jsem se tedy na technické parametry. Věděl jsem, že chci dvouplacku vepředu a že to tedy nebude Sram Apex ale něco od Shimana. Moc se mi líbily modely postavené na silniční řadě Shimano 105 a velkým kolem 52 zubů a vzadu nejmenším 11 zubů. Takovou výbavu měl třeba Kellys Soot 50 z roku 2019, ale nepovedlo se mi jej nikde už sehnat skladem. Shimano nyní dělá sady pro gravely, které mají většinou 46 zubu na velkém kole a vzadu rozsah 11-34 zubů. Rám jsem chtěl hliníkový (raději kvalitní hliník než nějaký ultralevný karbon) Ideální by bylo kdyby ráfky i pneu byly připraveny na bezdušový provoz a co se týká brzd tak kotoučovky v hydraulice 160mm kotouče, což až na Rock Machine mají všechny (ten má jedny jen 140) a levnější modely mají sice kotoučové ale mechanické.
Když už jsem tedy měl jasno v tom, jaké kolo zhruba chci tak jsem jej začal shánět. Vím, že je velký rozdíl také v rámech – především pak ve stylu jízdy, ale tím, že jsem si nikde na jednom místě nemohl porovnat více značek řekl jsem si, že když se půjdu podívat na jedno kolo a bude v pohodě, tak jej vezmu, protože to stejně nemám jak porovnat se značkou jinou.
Kellys Soot 50 2020 skladem
Fandil jsem osobně Treku, Meridě a moc se mi líbily také modely od Cube. Ve finále jsem ale narazil na obchod v dostupné vzdálenosti i pro servis v Kolíně. Zavolal jsem tam, abych se zeptal, zda model roku 2020 od Kellys Soot 50 mají skladem. Měli Emko. Ve skladu ale našli i Esko. Důvod, proč jsem začal rychle jednat byl ten, že model pro rok 2020 stál 31500, ale pro rok 2021 byl už za 35 tisíc a minimálně zde byla slabší sada od Shimana. Požádal jsem je tedy o sestavení kola a rezervaci s tím, že se tam přijedu podívat a případně jej koupím.
Na prodejně měli kolo opravdu připravené a protože se prodává bez pedálů nechal jsem si tam dát platformy s pinama. Nechtěl jsem žádné kufry ani SPD abych musel mít tretry, to opravdu ne. Vím že na platformách se šlape dobře a díky pinům noha nepadá z pedálů ani za mokra. Kolo jsem si projel a bylo to fajn. Jak by ne, když jsem jej neměl možnost porovnat s čímkoliv jiným. Nechal jsem si tam dát levný tachometr – jelikož budu časem kupovat Garmin Edge 830. Dokoupil jsem lepení, hustilku, duši a rukavice a mohl jsem se vydat na cestu 45 km domů.
V dalším článku vám přinesu první zkušenosti. Mám najeto pouhých 65 km a to je pro nějaký článek málo. Navíc kolo bude potřebovat garanční servis, protože momentálně přesmykač potřebuje seřídit. Po 35 km už nemohu přehodit na velké kolo ale to je jasné, všechno si to sedá ty komponenty, je potřeba něco ujet, vyladit to a pak zase něco ujet, pak už by to snad mohl držet.
1 Comment
Pingback
http://datlujeme.cz/jak-jsem-si-koupil-gravela/