Jak jsme prodávali byt
Prodat byt, pokud to nenecháte na realitce je také věc na samotný článek. My jsme měli kupce rovnou, šlo o sestru sousedky. Ta si na tento byt brala hypotéku -na koupi a na rekonstrukci, protože byt je v původním stavu.
Bez notářské úschovny
Trochu jsme risknuli situaci, protože budoucí majitele známe a rozhodli jsme se, že nebudeme realizovat úschovnu peněz přes notáře ani přes banku, ale zkrátka odnesu na katastr podklady, pak doufejme přijdou peníze z banky a poté bude byt nových majitelů. Běžně se tento krok nedoporučuje a je vždy lepší nechat peníze u notáře nebo v bankovní úschovně, ale chtěli jsme to i samozřejmě co nejméně nákladové.
Výmaz věcného břemene na katastru
Na bytě, který je v mém vlastnictví je vedeno věcné břemeno babičky, která už ale bohužel zemřela. tuto informaci nahlásila pohřební služba na matriku. čekal, jsem, že v době, kdy jsou všechny data sdílené se informace propíšou až do katastru, ale bohužel ne. Musel jsem posílat dva papíry na katastr v obálce + tisícikorunový kolek. Jeden papír byl návrh na vklad, který jsem naštěstí mohl vyplnit online – i tak mi to ale zabralo hodinu a půl. Další papír se týkal samotného vyjmutí věcného břemene, což byla klasická Word šablona a ta mi trvala také kolem 1 hodiny to vyplnit a to ani nevím, zda to mám dobře.
Jedno lejstro z toho muselo být úředně ověřené. Že to katastru dorazilo jsem poznal, protože mi přišlo emailem číslo zápisu, nyní je tam plomba a věřím, že do 30 dnů to proběhne výmazem a věcné břemeno bude odstraněno ze zápisu v katastru.
Teoreticky by to bance ani nevadilo, protože ji stačil úmetní list, na druhou stranu je pro všechny strany lepší, když toto bude vyřešeno, navic to, že to banka nějak moc neřešila je spíše na konkrétní bance, jiná by to řešit mohla.
PENB
Co je potřeba při prodeji bytu nebo domu řešit a co je velká opičárna je Průkaz energetické náročnosti budovy, zkráceně PENB. Pokud prodáváte byt, jste povinni jej kupujícímu předat a to i v případě, kdy o něj kupující nestojí. Bohužel Baťův byt je v tomto případě součástí celého domu obsahující 4 byty, takže jsem musel nechat vypracovat energntický štítek na celý dům.
Domníval jsem se dost mylně, že bude stačit nahlásit adresu a firma, kterou jsem si objednal na vypracování PENB jej prostě dodá. Přišlo mi emailem v příloze zaměření, které jsem musel dodat + u všech bytů doplnit informace o tom jaká mají okna, čím topí, jaký výkon ty tepelné zdroje mají, čím ohřívají vodu a podobně. Na to jsem fakt neměl čas, požádal jsem tedy firmu, ať tohle udělají sami, udělají za příplatek. Nyní už je hotovo a čekám pouze poštou zaslání kompletního průkazu, abych splnil zákon, protože by v případě nesplnění zákona hrozila poměrně vysoká pokuta. PENB je nutné mít vypracovaný nejpozději ve chvíli, kdy se dává návrh na vklad ve prospěch kupujícího.
Vidím však jako totální nesmysl nutnost dělat energetický štítek k 80 let starému domu o který ani nový majitel nestojí. Podle mě jde o docela lukrativní business firem, které se tímto zabývají posvěcený státem. Aniž bych to chtěl rozebírat umím si v tom představit i nějakou tu tučnou obálku za to, že se tento zákon schválí a lidé budou nuceni něco dělat. Uživí se na to mnoho firem, tak proč ne že?
Smlouvu musí schválit banka
Sehnal jsem kopii smlouvy, kterou používají realitky a doplnil do ni informace k prodávanému bytu. Takovou smlouvu musí následně schválit banka a případné úpravy se musejí dělat na její popud. V našem případě banka se smlouvou problém nemá. I tak vám vyplnění údajů ve smlouvě zabere poměrně mnoho času, protože se tam údaje opakují.
Co bude dál?
Další postup by měl být takový, že podepíšeme smlouvy – celkově 4x z toho 2 krát s ověřenými podpisy pro banku a katastr. Na základě podpisů vystaví banka návrh na vklad do katastru, kde se bude byt zastavovat ve prospěch banky. Na základě tohoto podání se buď počká až katastr zrealizuje, nebo bude bance stačit počkat 21 dnů od potvrzení podání a pak již následně uvolní peníze.
Jak dlouho se to realizuje?
Cca kolem 20 února jsme měli s kupcem první kontakt, takže je nutné počítat celý březen a následně i celý duben, protože peníze budou dle mého názoru vyplaceny někdy koncem dubna – když budu mít štěstí. Takže odhadem počítejte 2 měsíce.
Lze to asi zvládnout mnohem rychleji, ale vyžaduje to kooperaci prodejce, kupujícího i banky. Podle mě by bylo možné vše zkrátit min o polovinu, ale nepovedlo se.
Jakmile bude úplně hotovo informaci sem pro zajímavost doplním.
Aktualizace 14.6. 2016
Nezapomněl jsem aktualizovat tento článek, ale spíše nebylo nic nového. Kupující stále sháněli podklady pro banku. Začátkem května mi přišla informace z katastru, že je věcné břemeno vymazáno.
Kupující podepsali hypotéku a banka vydala zástavní smlouvy, které jsem odnesl na katastr společně s návrhem na vklad. Mělo by se od vyznačení plomby čekat 21 pracovních dnů, což by mělo být cca do začátku července. Kupující naštěstí požádali o rychlé čerpání, tedy na základě vyznačené plomby. Banka se první tvářila že není problém a asi po třech dalších dnech sdělila, že v naši kupní smlouvě je, že peníze musí být převedeny do 30.5. což se nestihlo, takže potřebují podepsat dodatek k naši kupní smlouvě, kde termín prodloužíme.
Podepsal jsem tedy dodatek, který jsem předtím musel vymyslet a protože už nemusel být úředně ověřen poslal jsem jej emailem. Už to začíná být poměrně dlouhé, skoro již 4 měsíce. Po podpisu dodatku kupujícími by snad již banka měla převést peníze na můj účet.
Po provedení zápisu do katastru bude následovat teprve další lejstro a to přepis majitele, takže další návrh na vklad, tentokrát s kupní smlouvou jako přílohou.To už ale nespěchá, byt bude prodaný, předaný a nový majitelé si již budou moci začít rekonstrukci.
Další průtahy
Banka potvrdila, že peníze byly načerpány.Čekám dva dny, tři a nic. Dnes mi volá poradce, který to za kupující řeší, že banka stopla čerpání, protože nebyla v pořádku smlouva o pojištění jedné zástavní nemovitosti. Tuto smlouvu však kupující dodávali už při podpisu hypoteční smlouvy, takže banka měla dost času se ohradit a nechat kupujícím sjednat nápravu.
To je přímo neskutečné, co se v Uni Credit bance děje a bankéřka, která má tento úvěr na starost má buď zcela špatné informace z jiných oddělení nebo je sama velmi zmatená a neumí podat informace správně.
Nyní se tedy čeká, až klient doloží potvrzení platby rozdílu v pojistné smlouvě a pak teprve snad nebude nic bránit čerpání.
Aktualizace 24.6. 2019
Konečně, je to tady. Peníze jsou na účtu a dnes probíhá předání bytu. Celé to tedy trvalo 4 měsíce a průtahy to byly opravdu šílené, ale nakonec se povedlo. Z této zkušenosti si můžete vzít příklad, jak to nedělat 🙂
POST YOUR COMMENTS