Legend of Grimrock 2 – návrat ke kořenům klasiky
Název vám asi zhola nic neřekne. Ale všichni, kdo kdy hráli počítačové hry a je jim přes 30 let jistě znají herní pecku jako je Dungeon Master. Vzpomínáte si na ni? A právě Legend of Grimrock 2 je oprášená klasika dungeonových dobrodružství ve z počátku čtyřčlenné partě. Pro ty, kdo si hru Dungeon Master nepamatují tak se podívejte níže na obrázek, jak vypadala grafika. Dneska kostičkovaný hnus, ale v té době, kdy nic lepšího nebylo paráda.
Pohyb po čtvercích
Charakteristikou těchto her v kterých prozkoumáváte podzemní kobky je to, že se nepohybujete plynule, ale po čtvercích s využitím otáčení kolem své osy do čtyřech světových stran. Další charakteristickým prvkem těchto her je, že se na výpravu vydáváte jako skupina 4 dobrodruhů přičemž dva jdou vepředu a dva vzadu. Ti vzadu zpravidla používají buď magii nebo střelné zbraně jako je luk a šíp, prak s kameny, či flusací trubku s šipkami. Měnit můžete jen to, kdo bude vepředu a pozice levá a pravá. Zbraně dáváte do rukou hrdinům přes inventář a nesmíte zapomenout ani na pochodně, neboť v kobkách bývá docela tma.
to byl zatím jen všeobecný popis mrtvého žánru her, který vzkřísil první díl Legend of Grimrock, který jsem bohužel neměl možnost hrát. Avšak čistě náhodou jsem narazil na recenzi dílu druhého a po přečtení asi 3 recenzí (chtěl jsem mít jasno, že první recenze nebyla mimo) se tato hra vyšplhala na seznam přání něco ve stylu „To chci hned a už včera bylo pozdě“ a také že ano. Příjemná cena kolem cca 600 korun se dala opravdu přežít a tak jsem si hru s chutí nainstaloval.
Téměř bez příběhu, ale s atmosférou a napětím
Příběh zde téměř není a je vyprávěn přes Island Mastera, což je člověk, který pro svou zábavu připravil na ostrově, kde ztroskotáte hromadu, ale opravdu velkou hromadu hlavolamů, pastí, monster a také krásných pohledů v oku lahodící grafice. Co jsem nikdy u dungeonů neměl rád bylo to, že jste neustále v podzemí. Jako by mě tvůrci z Almost People vyslyšeli, odehrává se dost velká část i na zemském povrchu v různých lokacích. Zelené smrduté bažiny, kdy se bojíte udělat krok, protože nevíte, zda za mlhou nevyskočí nějaké nehezké monstrum. Jsou zde i lesy, kde „straší“ místní křováci, kteří jsou ale úplně v pohodě.
Jít úsekem, kde není žádné monstrum není uklidňující procházkou po neděl ním obědě, to rozhodně ne. Naopak o to víc jste v napětí a čekáte, kdy na vás co vybafne. A když se tak stane musíte být připravení. Mít ty správné zbraně v ruce, připravená kouzla a modlit se – nebo utíkat. A utíkat budete často. Ono kolikrát přímá konfrontace s monstry není pro vaše hrdiny tou pravou volbou. Utíkat, uskakovat, pobíhat a otáčet se toho si užijete hodně.
Hodně monster také něco hází, plive, kouzlí, a tak budete uhýbat i těmto útokům, abyste pak mohli vypustit Firebally nebo jiný pamlsek ze skříňky vašeho mága. Až do chvíle, než mu začne docházet mana. ale ne, zapomněli jste si vytvořit lektvar many, takže vzít nohy na ramena a skrýt se za rohem, modlit se aby se mana doplnila, připravit kouzlo a čekat než dorazí to monstrum, které chce ze 4 dobrodruhů udělat 4 lidské kostry a věřte, že často se tak na první pokus stane než se vůbec nadějete.
Atmosféra by se dala krájet, před každými dveřmi stojíte se sevřeným žaludkem a uloženou hrou, protože co se stane, až zatáhnete za páčku a otevřete dveře ví jen Island Master, který si to vše náležitě užívá, maniak jeden nestoudný.
Hádanky, puzzle, rébusy
Co udělat proto, aby se otevřeli ty dveře za kterými je ten poklad, po kterém tak toužíte? Jak se dostat na druhou stranu řeky, když ve vodě být dlouho nemůžete být a žebřík není vidět? Nejsnadnější, snadné, těžké i velice těžké rébusy budete muset řešit, což vyžaduje i poměrně dobrou znalost angličtiny, abyste pochopili, co se po vás chce. Přiznám se, že po 8 hodinách hraní jsem přibližně v 10% hry a už jsem někdy musel mrknout na videa cože se po mě vlastně chce. Ano jsem lama na hry, jen mě baví, než že bych je nějak uměl, ale tak či tak připravte si mozkové závity.
Velký inventář, jídlo, kouzla a zkušenosti
Už jsem myslel, že recenzi ukončím nějakým bomba hodnocením, ale vlastně bych zapomněl na docela dost podstatnou část hry, což jsou zkušenostní body.
Každá postava má nějakou specializaci a té doporučuji se držet. Za každé zabité monstrum získáte zkušeností body, které po postupu na vyšší level musíte dobře investovat.
Druhou důležitou věcí je jídlo. Zatím se jej válí i po 8 hodinách hry všude dost, ale hrdinové jdou hladoví a časem se jistě stane jídlo velmi nedostatkovým zbožím. Kromě jídla sbíráte také bylinky z kterých pak v moždíři proměňujete na lektvary jako je zdraví, mana a další.
Oblečení jako jsou helmy, boty, kabáty a hábity, kalhoty má také své vlastnosti a je třeba jej nosit a měnit po zralé úvaze. Každá postava unese jen omezené množství v inventáři, a tak brzy dojde na to, že budete přemýšlet na tím, co necháte na místě a to si vezmete sebou.
Kouzla umí pořádně jen mág, ale můžete naučit kouzlit i jiné postavy. Ke kouzlení potřebujete mít nejen znalost konkrétního kouzla, které najdete zpravidla někde v bedně s dalšími předměty, ale je třeba ovládat také určité stupně živlů jako je oheň, voda, vzduch…Každé kouzlo vyžaduje zmáčknout konkrétní tlačítka – runy tak, aby vytvořily kouzlo, které buď vyšle něco nepříjemného na protivníka nebo vás ochrání před útokem.
Závěr
Legend of Grimrock 2 je herní pecka, pro všechny, kdo rádi zavzpomínají na staré dobré dungeon hry. Fantastická je vizuální stránka, audio stránka je také dobrá, ale to hlavní je atmosféra, dynamické boje, chuť odhalovat velký svět kousek po kousku, obtížnost hry, která vám nedá nic zadarmo. Co víc si můžete přát?
POST YOUR COMMENTS